Saturday, August 28, 2010

walau kita x pandai...tapi..

hurm...hari nie baru aku rase betape bertuahnye aku dapat jejak kan dua kaki nie sehingga ke universiti...betapa jauh aku melangkah...dan entah ke berapa kali aku telah hampir jatuh...jatuh kerana hampir putus asa dengan ujian yang diberikan...

td...mase aku jalan-jalan kat bazar seorang diri...aku rase cukup sunyi...walau fikiran jauh melayang tapi mata tetap melilau ke arah barang-barangan yang cukup menjadi perhatian wanita...

masuk je satu kedai nie...tetibe plak aku terpikat kat beg yg tergantung kat sekitar dinding kedai tersebut...belek punye belek...aku pun dh wat keputusan nk beli satu...

atas layanan yang diberikan...aku cukup gembira...sungguh sopan....

"akak...xde tiga ringgit ke?"
"de2...jp...nah....hehehe"
"oke...balik brape eh?"
"balik 20 hinggit..."
" oke3...."

dengan nada sungguh simpati...die menyatakan

" maaflah...saya x sekolah...lame dh keje menjual cam ni..."
"ouh...ke tipu...."
"x...betul...habis je trus saye carik keje..".
" ouh...habis tu?blaja sampai tingkatan brape?"
"xde pon..."
" sampai darjah 6 eh?"
"aah...mak saye x mmpu nk hantar saya ke sekolah...xde duit......"

sayu hati aku.....x sangka..............

terbit rase kesian...baru aku sedar...yang selama nie...aku dh banyak menghabiskan duit mak ayah aku...duit rakyat....tp aku x pnh pon bersungguh2 tuk blaja...sedangkan ramai lagi yang tak berpeluang menikmati semua itu....

"mesti seronok kan dapat blaja...."
"hurm.....xpele....g pon wat bisness nie leh kumpul duit kan...bisness leklok eh...=)"
"oke...me kasih ye..".


walau dengan beberapa ayat yang dilontarkan...namun telah banyak memberi aku pengajaran....
sungguh menyentuh hati kecil ini....

wahai hati....berubahlah....tetapkan dan betulkan iman di dada...amin....amin ya rabb..

No comments:

Post a Comment