Sunday, June 13, 2010

tabahlah dalam menghadapi setiap ujian

kadangkala hati ini terfikir

"apakah keputusan yang dibuat itu adalah satu keputusan yang sebaik-bainya untuk semua pihak?"

manusia sering diuji dengan pelbagai ujian tak kira dari segi dan bentuk yang berlainan. maklumlah setiap manusia dicipta dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing...pernahkah kita terfikir setiap yang kita terima itu adalah satu ujian dari Nya, dimana ujian itu diberi untuk menjadikan kite lebih dewasa dalam mencari jalan penyelesaian sendiri...malah dalam masa yang sama menjadikan kita lebih matang lagi dalam sesuatu perkara dan juga memberi kita suatu pengalaman yang baru dalam kamus hidup...

setiap dugaan itu perlu kita selitkan keimanan dan akidah kita agar setiap apa yang kita lakukan itu tidak bertentang dengn hukum-hukum yang telah ditetapkan oleh syarak...kadang kala manusia leka dengan apa yang diberikan dan hanyut tanpa papahan mana-mana ranting keimanan...

ingatlah...dikala kita mencari keputusan untuk tiap satu masalah, kita perlu yakin dengan apa yang kita buat...dulu pernah aku alami situasi nie...memng buntu kepala aku bila diuji dengan dugaan ini...ini soal hidup dan masa depan...last2 aku pon ikut kate hati aku...

kalo ingat balik lirik lagu hijjaz

pandangan mata selalu menipu
pandangan akal selalu tersalah
pandangan nafsu selalu melulu
pandangan hati itu yang hakiki
kalau hati itu bersih

ingatlah, setiap bende yang wujud kat dunia nie de kelebihan dan kekurangan, janganlah kita memandang pada kelebihannya sahaja, tapi pandanglah pada kedua-duanya...jangan kita tertipu dengan hasutan iblis laknatullah....tapi tapislah dengan sebersih-bersih tapisan dari keimanan...dan ingatlah...setiap yang kita putuskan itu, jangan kita sesali dengannya...oleh itu, buatlah keputusan dengan limpahan redhaNya...

bukan semua yang kita buat itu disenangi oleh setiap orang
bukan semua yang kita dapat itu disyukuri oleh semua orang
ingatlah bahawa...Allah S.W.T lebih mengetahui apa yang rasakan
biarkan orang lain menafsirkan dengan berbagai-bagai tafsiran
janji, kita perlu yakin dengan apa yang kita lakukan...

tapi...ingatlah bahawa...setiap apa yang kita lafazkan itu adalah semacam satu perjanjian...dan setiap apa yang kita lontarkan dengn tiada bukti adalah satu penipuan...

bukan semua orang dapat memaafkan kesalahan orang lain...dan bukan semua orang mempunyai hati yang gagah dalam memadam segala kesakitan yang delontarkan oleh para-para pemfitnah...teringat aku kat ayat kawan aku...

"aku leh maafkan dia...tp nk lupekan pe yang dia buat kat aku memang x leh..."

kalo kita dengan ayat nie, memang pedih dan perit....so...janganlah kita menyakitkan hati orang dengan segala lontaran kata-kata yang tiada bukti...

sebenarnye aku x tw nk cite pe...point aku nie dh merapu...t tgu next entri k...kepale aku pon gah buntu nie... ;)

No comments:

Post a Comment